Proiectul 9 Competent Communicator Toastmasters te ajută să înveți cum să susții un discurs persuasiv și să-ți convingi ascultătorii să adopte un punct de vedere sau să întreprindă o acțiune .
La proiectul meu 9 pe care l-am susținut la Toastmasters Cluj am avut un discurs persuasiv în care am vorbit despre problemele generate de lipsa de sânge pentru transfuzii în România.
Am prezentat problemele existente, beneficiile celor care devin donatori și într-un final am apelat la partea emoțională a publicului pentru a-i convinge să devină donatori de sânge.Prezentarea discursului meu o poți găsiaici.
Există trei tipuri de discursuri persuasive. Astfel, un discurs poate să:
- Inspire – în acest caz discursul persuasiv are rolul de a inspira ascultătorii să devină interesați de subiectul tău sau să le întărească convingerile și valorile personale. În astfel de cazuri nu vei dori neapărat ca cei ce te ascultă să-ți adopte punctul de vedere. Un discurs care vorbește despre importanța acceptării celorlalți așa cum sunt este un posibil exemplu. Mai multe despre asta, la următorul proiect Toastmasters, în care vei avea un speech inspirațional.
- Convingă – În astfel de cazuri, discursul vrea să convingă ca ascultătorii să adopte punctul de vedere al vorbitorului. Nu trebuie neapărat să facă ceva concret, doar să creadă în ceea ce vorbește speaker-ul. De exemplu atunci când un politician vorbește despre cât de mult bine a adus țării mandatul pe care l-a avut , poate fi vorba de un astfel de discurs.
- Facă să acționeze – În astfel de cazuri, scopul final este ca ascultătorii să facă ceva concret: să cumpere produsul, să pună ștampila de vot pe căsuța unui candidat, etc. Aceste discursuri generează o acțiune concretă în ascultător.
Ce înseamnă să fii convingător
În primul rând, pentru a îți convinge publicul trebuie să fi văzut drept o persoană de încredere, simpatică și pe care o respectă. Poți forma o astfel de imagine în ochii lor prin:
- Cunoștințe – asigură-te că știi foarte bine subiectul discursului.
- Reputație – prin discursurile și acțiunile tale precedente îți vei construi o reputație pozitivă.
- Sinceritate – ca să convingi publicul, trebuie ca întâi ei să fie siguri de sinceritatea ta.
- Apariție – vorbește cu încredere, ferm, zâmbind. Privește publicul, crează-ți un contact vizual permanent.
În al doilea rând, într-un discurs persuasiv poți apela la două tipuri de argumente :
- Logice – Cercetează bine subiectul și oferă argumente logice pentru care ei ar trebui să fie convinși de ceea ce spui. Spre exemplu, eu am vorbit de beneficiile donării de sânge: este sănătos, salvezi vieți (asta poate fi și emoțional), primești o zi liberă de la lucru și tichete de masă.
- Emoționale – Acestea sunt cele mai eficiente. Gândește-te care sunt emoțiile care pot convinge publicul tău să acționeze cum vrei. Dacă susții o prezentare a cursului tău de bunăstare financiară, le poți vorbi de stilul de viață pe care l-ar putea trăi – casa pe care și-o vor lua, concediile în care vor merge, copii lor care vor merge la școli bine-pregătite. Fiecare generează o emoție: bucurie, încântare, tristețe, frică. Emoțiile pe care le poți dezvolta sunt de două tipuri
- Pozitive – Ce vor câștiga dacă vor face ce le spui. Ce vor avea în plus în viața lor.
- Negative – Ce vor pierde dacă nu vor face cum spui tu.
Pentru a fi eficient, îți recomand să folosești atât argumente emoționale, cât și logice. Și pozitive, și negative. Fiecare om este diferit și suntem motivați diferit. Unii oameni sunt mai motivați de lucurile pozitive, alții de cele negative.
Cum să ai un bun discurs persuasiv la proiectul 9 Toastmasters
- Alege un subiect potrivit. Este un discurs cu o finalitate concretă – să crezi în ceva, să faci ceva. Nu e suficient să aibă o concluzie, trebuie să aibă o finalitate.
- Odată subiectul ales, pune pe hârtie argumentele – cele logice și cele emoționale. Cele pozitive și cele negative. Organizează discursul ca să folosești fluent aceste argumente.
- Îți recomand să incluzi un element video – un clip de pe youtube, o filmare a ta. Ceva care să aibă un impact emoțional. După ce ai expus argumentele emoționale, introdu clipul, iar apoi așteaptă câteva secunde ca să crești tensiunea emoțională. Apoi concluzia, le ceri concret ce să facă ș.a.m.d.
Îți recomand să revezi rapid și precedentele lecții:
- Proiect 1, Ice Breaker
- Proiect 2, Organize your speech – Cum să-ți organizezi un discurs.
- Proiect 3, Get to the point – Cum să tragi concluziile.
- Proiect 4, How to say it – Cum să vorbești. Limbajul folosit.
- Proiect 5, Your body speaks – Cum să folosești un limbaj corporal convingător.
- Proiect 6, Vocal variety – Varietatea vocală a unui discurs.
- Proiect 7, Research your topic – Ce înseamnă să te documentezi. Surse de cercetare si folosirea lor.
- Proiect 8, Get comfortable with visual aids – Cum să incluzi materiale vizuale de impact.
Ca la orice alt discurs pregătit și un discurs persuasiv de calitate presupune pe lângă toate acestea multă pregătire – succes!