
Roluri în cadrul unei întâlniri
Nu există nici un instructor la un Club Toastmasters. În schimb, membrii îşi evaluază între ei prezentările orale şi conducerea activităţilor.
Acest proces de evaluare este o componentă integrantă a programului de educaţie în ansamblu.
- Toastmaster
- Orator
- Evaluator
- Gramatician
- Cronometror
- Numărător de ”ă-uri„
- Evaluatorul General
- Maestrul discursurilor improvizate
- Numărătorul de Voturi
Toastmaster-ul / Amfitrionul are rolul de gazdă al întâlnirii şi este responsabil de bunul mers al întregii porţiuni educaţionale a acesteia. Vei primi acest rol doar dacă cunoşti bine procedura de desfăşurare.
Tratează cu maximă responsabilitate pregătirea acestui rol pentru ca membrii să se bucure de o ședință productivă și utilă. Este de datoria Toastmaster-ului să introducă vorbitorii şi ceilalţi participanţi într-un mod care să inspire şi să producă interes audienţei, creând totodată o atmosferă plăcută.
Înainte de întâlnire:
- Consultă Vicepreşedintele pe Educaţie ca să afli dacă există o tematică a întâlnirii şi dacă există schimbări în agenda întâlnirii.
- Pregătește un scenariu care să includă o tematică doar după ce excelezi în acest rol de 2 ori fără o tematică a întâlnirii și te-ai obișnuit cu acesta, dacă nu îi este recomandat altfel.
- Contactează vorbitorii ca să le aduci aminte despre discursuri. Adună informaţii de la aceştia legate de titlul, calea, numărul proiectului, obiectivele de îndeplinit, timpul cerut şi informaţii care ar putea să servească la compunerea introducerii acestor colegi (muncă, familie, hobby-uri, educaţie, de ce au ales această temă, etc.).
- Sună Evaluatorul General pentru a confirma prezența persoanelor care și-au asumat rolurile din echipa tehnică.
- Pregăteşte introducerile pentru fiecare participant care va ieși în scenă. O introducere adecvată poate să contribuie considerabil la succesul prezentării.
- Planifică să ajungi în sală cu cel puțin 30 de minute înainte de începutul ședinței.
- În cazul în care, din anumite motive obiective, nu reușești să fii prezent la ședință, caută o persoană care să te înlocuiască și anunță Evaluatorul General sau Vicepreședintele pe Educație cât mai curând posibil.
Când ajungi la întâlnire:
- Vino mai devreme la locul întâlnirii pentru a te adapta la schimbările de ultim moment ce ar putea interveni. Verifică cu Vicepreşedintele pe Educaţie dacă există schimbări.
- Ești mereu în contact cu vorbitorii pentru a te asigura că aceștia vor prezenți la ședință, la timp.
- Întreabă oratorii dacă există schimbări de ultim moment (titlul).
- Este atent la timp. Este responsabil ca şedinţa să înceapă şi să se finalizeze la timp.
În timpul întâlnirii:
- Prezintă cu sinceritate, energie și fermitate, ai grijă ca audiența să se simtă bine și lasă impresia că totul merge conform planului.
- Rămâi în picioare după introducerea Vorbitorului până când acesta îți mulțumește și preia controlul întâlnirii, după care te așezi. Ai grijă ca Vorbitorii sa facă același lucru.
- La începutul ședinței, invită Evaluatorul General să își prezinte echipa.
- Înainte de fiecare discurs, prezintă vorbitorul și detaliile proiectului. Așteaptă în scenă până vorbitorul va ieși în fața publicului, salută-l și ia loc.
- După fiecare discurs, solicită Cronometrorului setarea unui minut pentru ca publicul să noteze aprecieri și recomandări vis-à-vis de prestație.
- Introdu Evaluatorul General în aceeași manieră ca Vorbitorii.
- Introdu Maestrul de discursuri Improvizate în aceeași manieră ca Vorbitorii.
- Invită Cronometrorul pentru a anunța timpii și cine este eligibil pentru votare, iar Numărătorul de Voturi pentru a executa procedura de vot fie pe sli.do, fie cu ajutorul buletinelor de vot.
- Invită Numărătorul de Ă-uri, Gramaticianul și Evaluatorul General pentru livrarea rapoartelor.
- Invită Numărătorul de Voturi pentru acordarea premiilor.
- Invită Vicepreședintele Educație pentru ca acesta să completeze rolurile pentru ședința următoare.
- La final, mulțumește publicului pentru atenție și invită Președintele clubului pentru a încheia ședința.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Conducerea unei întâlniri/ eveniment;
- Gestionarea timpului;
- Lucru în echipă;
- Planificare;
- Adaptabilitate și flexibilitate;
- Dezvoltarea creativității în utilizarea limbajului.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1VyYv3P9W7N0lfbwnQ4qRULfXK6d9N3Mi/view
Pentru a obține beneficii maxime din programul Toastmasters, pregătește un discurs bazat pe un proiect din calea Pathways. Prezentă discursurile în ordinea din calea educațională, pentru că fiecare proiect este construit pe abilitățile dezvoltate anterior.
Rolul de Vorbitor este un privilegiu al membrilor – nu este dezirabil să te retragi, pentru că astfel vei împiedica alt membru să beneficieze de acest privilegiu. Totuși, dacă din anumite motive nu poți să ții prezentarea, informează Vicepreședintele pe Educație cu trei zile în avans pentru ca acesta să poată să programeze alt Vorbitor.
Când intri în sală:
- Vino din timp. Verifică echipamentul sălii înainte să ajungă celelalte persoane. Anticipează problemele care îți pot strica prezentarea.
- Plănuiește-ți cu atenție deschiderea discursului.
În timpul întâlnirii:
- Nu îți consulta notițele discursului tău în timp ce alte persoane prezintă.
- Când ești prezentat, ridică-te subtil din scaun și îndreaptă-te către panoul de prezentare.
- Când iți începi prezentarea, recunoaște prezența Toastmasterului și a audienței.
- Când ți-ai terminat prezentarea, nu mulțumi audienței. Pur și simplu, transmite controlul ședinței către Toastmaster. Așteaptă întotdeauna ca Toastmasterul să vină lângă panoul de prezentare, înainte să te întorci la scaunul tău.
- În timpul evaluării discursului tău, ascultă atent indiciile pe care le primești de la Evaluator.
- Ia în considerare, sfaturile pe care le primești și de la ceilalți membri.
După întâlnire:
- Discută orice nelămurire pe care o ai cu privire la evaluarea ta pentru a înlătura neînțelegerile.
- Asigură-te că ai efectuat testul “After” din calea educațională. Dacă ai neclarități, contactează Vicepreședintele pe Educație.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Abilități de vorbire în public;
- Scrierea unui discurs;
- Managementul timpului;
- Ascultarea activă;
- Dezvoltarea încrederii de sine.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/158iavQ8akvogmfyq7FqlViYSNGlPFJrA/view
După fiecare discurs pregătit, oratorul primeşte o evaluare. După ce ai susţinut câteva discursuri, ţi se va cere să fii Evaluator şi vei evalua unul dintre vorbitorii pregătiţi pentru întâlnire. În plus faţă de evaluarea verbală, vei acorda şi o evaluare scrisă, utilizând ghidul.
Evaluarea pe care o prezinţi poate face diferenţa dintre un discurs folositor sau unul de prisos. Scopul evaluării este de a ajuta vorbitorul să devină un mai bun orator, şi mai încrezător în propriile forţe. Aceasta presupune că vei fi pe deplin conştient de nivelul de calificare al vorbitorului, obiceiuri şi maniere, precum şi de progresele sale până în acel moment. Dacă vorbitorul foloseşte o anumită tehnică sau vreun gest care primeşte un răspuns bun de la audienţă, spune-i/transmite-i vorbitorului, astfel încât să fie încurajat să-l folosească din nou.
Înainte de întâlnire:
- Discută cu vorbitorul pentru a afla care este proiectul pe care îl va prezenta. Află cât mai exact ce aptitudini sau tehnici speră vorbitorul să le consolideze prin acest discurs.
- Evaluarea necesită o pregătire atentă de care vorbitorul să poată beneficia. Studiază obiectivele proiectului, precum şi ghidul de evaluare din calea educațională Pathways.
- Schițează-ți un discurs de evaluare, în baza obiectivelor, titlului și altor informații pe care le cunoști de la orator, până la întâlnire.
Aminteşte-ţi că scopul evaluării este de a ajuta oamenii să îşi dezvolte abilităţile de orator, vorbind în diferite situaţii, inclusiv prezentări, discuţii şi întâlniri.
Când intri în sală:
- Discută cu Evaluatorul General formatul sesiunii de evaluare. Apoi comunică cu vorbitorul pentru a vedea dacă nu are cumva vre-un lucru specific pe care doreşte să-l urmăreşti în timpul discursului.
În timpul întâlnirii:
- Notează impresiile în fișa de evaluare.
- Ţine cont de faptul că evaluările bune pot da viaţă membrilor descurajaţi, iar evaluările de proastă calitate pot necăji membrii care au încercat să dea tot ce e mai bun. Sugerează mereu vorbitorului metode specifice pentru îmbunătăţire.
- Începe şi încheie evaluarea ta cu o notă de încurajare sau de laudă.
- Timpul destinat evaluării verbale este limitat. Nu pierde timpul repetând prezentarea obiectivelor din manual, cu excepţia cazului în care este esenţial acest lucru.
- Nu încerca să acoperi toate punctele posibile – poți prezenta un aspect care ține de la organizarea discursului, unul – de livrare, unul – de atingerea scopurilor proiectului şi sugestii pentru îmbunătăţire în viitor.
- Nu permite vorbitorului să rămână ignorant la o eroarea gravă sau o anumită particularitate. Scrie-o, dar nu o menţiona în public. O poți discuta în cu vorbitorul separat.
După întâlnire:
- Adaugă un cuvânt de încurajare şi ceva ce nu ai menţionat în evaluarea verbală.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Abilități de vorbire în public.
- Atenția la detalii și ascultarea activă;
- Structurarea discursurilor;
- Practicarea în oferirea unui feedback constructiv.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1qO1iOZJXCBMaRPzoo7Pfe_O42-9cPzFy/view
Scopul acestui rol este să ajute membrii clubului în utilizarea corectă a limbii române (atât din punct de vedere gramatical, cât și creativ). Gramaticianul ajută participanții să-și dezvolte vocabularul și să devină conștienți de exprimarea lor.
Responsabilități
Înaintea ședinței:
- Alege un cuvânt util, ușor de integrat în conversațiile zilnice, dar care nu se utilizează prea des (nu este comun).
- Scrie sau tapează cuvântul, definiția acestuia și un exemplu de utilizare pe o foaie A4 pe care trebuie să o aduci la ședință.
- Asigură-te că textul de pe foaie și cuvântul serii sunt vizibile și au o dimensiune potrivită pentru a fi observate de către publicul din sală.
Înainte să înceapă ședința:
- Roagă Sergentul de arme să-ți ofere materialele necesare pentru ședință (fișa de evaluare a gramaticianului și un pix).
În timpul ședinței:
- Explică rolul și responsabilitățile tale, subliniind necesitatea oratorilor de a utiliza un limbaj corect și coerent pe scenă.
- Anunță „Cuvântului Serii”, definiția și exemplul de utilizare. Încurajează participanții să îl folosească și anunță publicul despre semnalul sonor (pocnitul din degete) pe care îl vor face când se utilizează cuvântul serii pe scenă.
- Notează în fișa gramaticianului — greșelile gramaticale și cele de exprimare rostite de către vorbitorii din scenă. Tot în fișă, scrie frazele și cuvintele care merită apreciate pentru a încuraja vorbitorii să le utilizeze mai des.
- La final, oferă un raport constructive (3 -5 minute), despre greșelile rostite în scenă, și adu variantele corecte de exprimare pentru fiecare eroare gramaticală sau de exprimare. La fel, citește frazele și cuvintele frumoase rostite de către vorbitori și menționează cine și de câte ori a utilizat corect “Cuvântului Serii”.
După ședință:
- Strânge materialele utilizate: fișa de evaluare a gramaticianului și pixul le întorci sergentului de arme și strângi din scenă Cuvântul serii.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Atenția la detalii și ascultarea activă;
- Îmbunătățirea vocabularului și a exprimării;
- Practicarea în oferirea unui feedback constructiv;
- Dezvoltarea creativității în utilizarea limbajului.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1naqt5pTwxXXp3Tj7FWIG1h6FmWvKypRN/view
Cronometrorul este responsabil pentru ţinerea evidenţei timpului. Fiecare segment al întâlnirii are alocat un anumit interval de timp. Cronometrorul va monitoriza și înregistra timpul pentru fiecare vorbitor care va evolua în scenă. Va trebui să explici îndatoririle tale şi să le raportezi membrilor clubului, clar şi precis. Exerciţiul acesta este o bună oportunitate în exersarea comunicării de instrucţiuni, lucru ce îl facem în fiecare zi.
Înainte de întâlnire:
- Confirmă programul prevăzut al întâlnirii cu Toastmasterul şi Evaluatorul General.
- Confirmă timpul alocat pentru fiecare discurs pregătit cu Vorbitorii.
- Scrie un discurs – explicație a rolului în cel mai clar limbaj posibil şi exersează-l.
- Ia echipamentul pentru Cronometror de la Sergentul pe Arme. Asigură-te că ştii cum se manevrează cronometrul şi semnalizatorul şi de asemenea asigură-te că acestea funcţionează;
- Aşează-te undeva unde poţi fi văzut uşor de către toată lumea.
În timpul întâlnirii:
- Când eşti invitat de către Evaluatorul General, explică regulile de măsurare a timpului pentru fiecare etapă şi demonstrează cum funcționează semnalizatorul;
- Fii atent la fiecare vorbitor și începe cronometrarea timpului din momentul în care vorbitorul a rostit primul cuvânt sau a livrat primul mesajul non-verbal (mimică, gesturi).
- În timpul şedinţei, semnalizează fiecărui participant la program, aşa cum este indicat mai jos:
Verde este afișat atunci când vorbitorul a atins timpul minim;
Galben pentru a notifica vorbitorul despre faptul că timpul alocat expiră;
Roşu este afișat pentru a avertiza vorbitorul că timpul alocat a expirat și mai are la dispoziție 30 de secunde pentru a finaliza discursul.
De exemplu, pentru un discurs pregătit având ca perioadă de timp alocată între 5 şi 7 minute, succesiunea este:
verde pentru al 5-lea minut;
galben pentru al 6-lea minut;
roşu pentru al 7-lea minut;
*Timpul discursului poate varia în funcție de proiectul vorbitorului.
Asigură-te că ai verificat timpul cu Evaluatorul General.
- Timpul destinat unei Evaluări este de 2-3 minute (arăți verde la 2 minute, galben – la 2:30 minute, roșu – la 3 minute), iar o improvizație durează de la 1 la 2 minute (arăți verde la 1 minute, galben – la 1:30 minute, roșu – la 3 minute).
- Înregistrează numele şi timpul de discurs al fiecărui participant;
- La fel, cronometrează câte 1 minut după fiecare discurs pregătit, pentru ca publicul să scrie aprecieri și recomandări oratorilor. Semnalizezi cu roșu când minutul a expirat.
- Dacă vorbitorul continuă să își prezinte discursul după 30 de secunde de la expirarea timpului alocat sau nu va atinge timpul minimi alocat, vorbitorul este descalificat de la procedura de vot.
În momentul raportului, menționează timpul înregistrat pentru fiecare vorbitor și dacă acesta este eligibil pentru procedura de votare.
- Când eşti invitat la raport de către Toastmaster, ridică-te şi anunţă numele vorbitorului şi timpul pe care l-a petrecut vorbind. Prezintă în cuvinte cât mai clare.
- Improvizatorii au +/-30 secunde faţă de timpul alocat.
- Vorbitorii cu discursuri pregătite au +/-30 secunde faţă de timpul alocat.
- Gramaticianul, Numărătorul de Ă-uri vor executa rapoartele în 3 – 5 minute (arăți verde la 3 minute, galben – la 4, roșu – la 5), iar Evaluatorul General în 5 -7 minute (verde – 5 minute, galben – 6 minute, roșu – 7 minute). Cronometrarea rapoartelor o faci pentru ca ședința să se finalizeze la timp. Doar semnalizezi în timpul rapoartelor, fără a anunța aceasta ulterior.
După întâlnire:
- Returnează materialele Sergentului pe Arme sau Evaluatorului General.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Atenția la detalii și ascultarea activă;
- Îmbunătățirea vocabularului și a exprimării;
- Practicarea în oferirea unui feedback constructiv;
- Dezvoltarea creativității în utilizarea limbajului.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1xNpDAuhv6JdQwC7wdVmZTS_PlDRVc0v_/view
Scopul Numărătorului de Ă-uri este de a nota cuvintele și sunetele folosite ca și „cârje” sau „pauze inadecvate în timpul discursului” de către oricine vorbește pe parcursul întâlnirii.
Exemple:
- Cuvinte care pot fi interjecții nepotrivite, cum ar fi: „deci, şiii, aşa, ok, ştii tu, bun”
- Sunete care pot fi „ah, um, err, mm”.
- Expresii sau cuvinte repetitive ca și „Eu, eu” sau „asta înseamnă, înseamnă” sau „se știe, se știe că”
- Se mai pot întâlni și sunete zgomotoase scoase din vârful buzelor, din categoria plescăielilor, cum ar fi “mț”.
Notă: pauzele dintre propozitii nu sunt considerate „pauze în vorbire”. Rămâne la latitudinea fiecărui vorbitor să folosească adecvat pauzele de vorbire în discursul său.
Înainte de întâlnire:
- Pregătește o succintă descriere a rolului Numărătorului de Ă-uri pentru a sublinia atribuțiile și rolul acestuia în cadrul întâlnirii.
- Ia un pix și o foaie albă de hârtie pe care să faci notițe, sau ia o fișă a „Numărătorului de Ă-uri” de la Sergentul pe Arme sau de la Evaluatorul General.
- Evaluatorul General este persoana care te ghidează în procesul de executare a rolului și îți va răspunde la toate întrebările cu referire la acesta.
- În cazul în care, din anumite motive obiective, nu reușești să fie prezent la ședință, caută o persoană care să te înlocuiască și anunță Evaluatorul General sau Vicepreședintele pe Educație cât mai curând posibil.
În timpul întâlnirii:
- Când ești prezentat de Evaluatorul General, ridică-te și prezintă succint rolul (maxim 2 minute).
- Pe parcursul întâlnirii, ascultă și urmărește toată lumea dacă utilizează cuvinte și sunete cârjă, precum și pauzele lungi (trebuie luat în considerare că unele pauze sunt adecvate, folosite pentru a da un efect dramatic, pe când altele sunt evident umpleri, în care vorbitorul pur și simplu câștigă sau trage de timp), folosite pentru a umple pauzele de vorbire și care nu fac parte din structura logică a propoziției.
- Notează câte cuvinte sau sunete cârjă a folosit fiecare persoană de-a lungul întâlnirii.
- Când ești invitat de Toastmaster în timpul etapei de evaluare, prezintă raportul (3-5 minute).
- Calculează greșelile pentru fiecare orator pe care le-a remarcat și notează „perlele” pe care aceștia le-au scos. Anunță greșelile pentru fiecare vorbitor, într-un mod asertiv, fără critică sau batjocură.
- În timpul raportului este important de numit numărul de sunete inadecvate sau interjecții utilizate. Aceasta este modalitatea cea mai bună pentru vorbitori de a conștientiza erorile comise.
- Vino cu recomandări de îmbunătățire a rezultatelor pentru public.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Atenția la detalii și ascultarea activă;
- Practicarea în oferirea unui feedback constructiv;
- Dezvoltarea creativității în utilizarea limbajului.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1Zc2QxmrOfGZGLBLBfL_N8DQEz5AWTQtD/view
Evaluatorul General are ca atribuții evaluarea generală a întregii ședințe. Lui îi este subordonat Toastmaster-ul ședinței, cel care îi va face și introducerea la momentul oportun – la sfârșitul segmentului de evaluare.
Responsabilitatea majoră a Evaluatorului General este echipa de evaluare, aceasta constând din Evaluatorii de proiecte și cei tehnici.
Înainte de întâlnire:
- Pregătește o descriere succintă a rolului și a atribuțiilor tale, precum și o introducere pentru fiecare evaluator și rol tehnic.
- Verifică împreună cu Toastamsterul programul (agenda) ședinței și asigură-te că ești notificat de orice devieri de la decursul normal al acesteia. Evaluatorul General trebuie să fie pregătit pentru orice abateri de la agenda stabilită.
Evaluatorul General împreună cu Amfitrionul este responsabil ca ședința să se înceapă si să se finalizeze la timp. Amfitrionul să țină cont de oră și să introducă într-un mod creativ oratorii în scenă. - Instruiește fiecare rol tehnic, acordă atenție sporită membrilor noi și oaspeților.
- Contactează fiecare evaluator în parte (cu cel puțin 3 zile înainte) și asigură-te că acesta își știe rolul și responsabilitățile și îi faci cunoscută persoana pe care o va evalua. Anunță-l și despre formatul evaluării (dacă acesta este unul diferit de cel standard) și sugerează fiecărui evaluator să discute cu vorbitorul pentru a stabili metode de evaluare specifice pentru discurs în parte. Evaluatorii de discurs să se țină de structura unei evaluări (puncte forte, recomandări adresate într-un mod constructiv).
În timpul discuției cu evaluatorul, aminteștei că evaluarea este un act pozitiv, care aduce beneficii. Scopul acestei evaluări este să ofere suport și încredere vorbitorului. - Instruiește Cronometrorul cu referire la timpii pe care le au oratorii, evaluatorii de discursuri și improvizatorii. La fel, că trebuie să cronometreze 1 minut pentru feedback și recomandări pentru discursuri, 10 minute pentru pauza de socializare, câte 3-5 minute pentru rapoartele Numărătorului de Ă-uri și al Gramaticianului și 5-7 minute pentru raportul Evaluatorului General.
Menționează ca vizibilitatea culorilor să fie potrivită și ca fiecare orator să observe “semaforul”. - Instruiește Numărătorul de Voturi înainte de ședință cu privire la platforma Sli.do și asigură-te că nu mai are întrebări sau că sunt buletinele de vot repartizate până la începerea ședinței.
- Comunică Gramaticianului despre importanța menționării fiecărui orator și a greșelilor și versiunii corecte și a frazelor frumoase, într-un mod asertiv.
- Asigură-te că Maestrul de Discursuri Improvizate a pregătit tematici clare, echitabile pentru toți concurenții. Poți sugera să fie în concordanță cu tematica serii.
- Verifică ca sala să fie amenajată cu toate materialele necesare pentru evaluatori, oratori, împreună cu Sergentul pe Arme;
- Planifică să ajungi cu cel puțin 30 de minute înainte de începutul ședinței, iar echipa de evaluatori de discursuri și tehnici cu minim 15 minute până la ședință.
La începerea întâlnirii:
- Asigură-te că fiecare evaluator are fișa de evaluare a proiectului vorbitorului.
- Salută toți evaluatorii, iar în cazul în care unul dintre evaluatori nu este prezent, consultă Vicepreședintele pe Educație pentru a desemna un înlocuitor.
- Verifică timpul alocat pentru fiecare vorbitor și anunță Cronometrorul.
- Ia loc în spatele sălii pentru a putea privi întreaga activitate din cadrul ședinței.
În timpul întâlnirii:
- Ia notițe asupra oricărui lucru care se întâmplă (sau nu se întâmplă, dar ar trebui). De exemplu, dacă au existat elemente deranjante în cadrul ședinței.
- Observă cum Președintele deschide ședința (menționînd valorile, misiunea clubului, să salute oaspeții noi).
- Fii atent cum Evaluatorii tehnici își prezintă rolurile conform fișei de cerințe (la începutul ședinței), dacă vin cu raport detaliat la finalul ședinței și recomandări de îmbunătățire.
- Notează timpul de începere și de sfârșit al ședinței și dacă acestea s-au încadrat în limitele predefinite.
- Menționează exemplele de bună sau mai puțin bună conduită, de pregătire, de prezentare;
- Nu face o supra-evaluare a evaluatorilor, însă poți aduce completări la notarea acestora, dacă crezi de cuviință.
- Evaluază prestațiile Amfitrionului, Cronometrorului, Numărătorului de Ă-uri, Numărătorului de Voturi, Maestrului de Discursuri Improvizate și a Gramaticianului și mulțumeștei pentru contribuțiile aduse în cadrul ședinței și oferă-le recomandări de îmbunătățire a executării rolurilor.
- Încheind procesul de notare prin prezentarea unei evaluări generale a ședinței, poți folosi de notițele luate anterior. Poți face remarci asupra modului în care au decurs evaluările (au fost ele încurajatoare, pozitive și utile), au dus sau nu acestea la un proces de îmbunătățire a oratorilor?).
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Coordonarea unei echipe;
- Planificare;
- Atenția la detalii;
- Adaptabilitate și flexibilitate;
- Practicarea în oferirea unui feedback constructive.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/19nva-aZ3_9GNALjs0y1mdIfBjhFU0jvM/view
Scopul acestui rol este de a oferi participanților oportunitatea să-și dezvolte abilitățile de gândire rapidă și comunicare spontană. Maestrul pe Discursuri Improvizate oferă teren și context vorbitorilor dornici de a urca în scenă și de a vorbi pe o temă necunoscută.
Înaintea întâlnirii:
- Consultă Toastmasterul pentru a afla dacă ședința are o temă specifică. Dacă da, pregătește subiecte relevante pentru această temă.
- Dacă nu există o temă, selectează subiecte originale, evitându-le pe cele utilizate în întâlnirile anterioare.
- Alege subiecte care permit vorbitorilor să-și exprime opinia sau să ofere informații.
- Asigură-te că formularea subiectelor este clară, scurtă și ușor de înțeles. Evită întrebările prea complicate sau lungi.
- Subiectele pot fi pentru o singură persoană sau pentru un grup de vorbitori, de aceea timpul pentru un discurs poate varia — pentru o persoană ar fi de la 1 la 2 minute, pe când dacă e un grup de 2-3 vorbitori, timpul poate fi lărgit la 2-4 minute.
- Pregătește toate materialele necesare (subiecte scrise, dacă este cazul).
În timpul ședinței
- Explică rolul și beneficiile acestei secțiuni, mai ales pentru noii membri și oaspeți.
- Încurajează și motivează să urce în scenă membrii care nu au roluri și oaspeții ședinței (de obicei 3).
- Asigură-te că toți participanții înțeleg cum funcționează semnalizarea timpului (mai ales dacă participă oaspeți) și cunosc câte minute au la dispoziție.
- Selectează subiectele pentru vorbitori aleatoriu sau prin tragere la sorți.
- La finaulu sesiunii, felicită participanții și predă controlul scenei Toastmasterului.
Abilitățile pe care le îmbunătățește acest rol:
- Gândirea rapidă și spontaneitatea;
- Exprimarea clară și coerentă în formularea subiectelor;
- Gestionarea timpului și a dinamicii unui grup;
- Dezvoltarea creativității și a capacităților de improvizare.
Accesează link-ul pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1mTRBoY15ycRdqUaKqRjjQuT950SHD8e_/view
Scopul rolului este organizarea și desfășurarea procesului de votare a participanților la secțiunile de discursuri pregătite, evaluări și discursuri improvizate de către membrii și oaspeții clubului.
Regulile desfășurării procedurii de vot:
- sunt eligibili pentru vot doar participanții la secțiunile de discursuri pregătite, evaluări și discursuri improvizate care s-au calificat în funcție de respectarea timpului pe care îl au la dispoziție pentru livrarea discursului sau a evaluării.
- câștigătorii sunt aleși prin vot secret, cu majoritatea voturilor.
- Numărătorul de Voturi nu va vota în timpul procedurii de vot. Dacă există o paritate de voturi, votul numărătorului este decisiv. În cazul în care sunt voturi pentru un participant care nu s-a calicat, acestea nu vor fi luate în calcul.
Înainte de întâlnire:
- Pregătește o succintă descriere a rolului Numărătorului de Voturi pentru a sublinia atribuțiile și rolul acestuia în cadrul ședinței, precum și detalii referitoare la procedura de vot (până la 2 minute).
- Sosește la ședință cu cel puțin 15 minute înaite pentru a te pregăti de exercitarea rolului, și anume:
(1) solicită de la Sergentul pe Arme sau de la Evaluatorul General fișa de raport a Numărătorului de Voturi, pix și, în cazul în care procedura de vot se va desfășura fără utilizarea mijloacelor online,boxa de colectare a voturilor și buletinele de vot.
(2) solicită diplomele pentru cel mai bun discurs pregătit, cel mai bun discurs improvizat și cel mai bun evaluator de la Vicepreședintele pe Educație sau de la Sergentul pe Arme, notează data pe ele și semnează-le la Președintele clubului.
(3) dacă procedura de vot se va desfășura fizic, atunci repartizează publicului buletinele de vot și pixuri, iar dacă procedura de vot va avea loc cu utilizarea a unei platforme online (cum ar fi, platforma sli.do) pregătește-o din timp, solicitând numele și prenumele vorbitorilor de la Evaluatorul General, iar codurile de acces la platformă notează-le citibil pe tablă.
- În caz că ai întrebări cu privire la exercitarea rolului te adresezi la Evaluatorul General care te va ghida și îți va oferi răspunsurile la întrebările apărute.
- În cazul în care, din anumite motive obiective, nu vei reuși să fii prezent la ședință, caută o persoană care să te înlocuiască și anunță Evaluatorul General sau Vicepreședintele pe Educație cât mai curând posibil.
În timpul întâlnirii:
- Când ești prezentat de Evaluatorul General, ieși în fața publicului și prezintă-ți rolul (maxim 2 minute).
- Dacă procedura de votare se va desfășura cu utilizarea unei platforme online, după livrarea fiecărui discurs pregătit, colectează aprecierile și recomandările în raport cu fiecare vorbitor, în mod anonim, și ulterior, la finele ședinței, transmite-le vorbitorilor. Dacă procedura de vot se va desfășura offline, atunci fiecare membru / oaspete a clubului îi va transmite vorbitorului desinestătător aprecierile și recomandările, utilizând buletinul de vot.
- În timp ce Cronometrorul își livrează raportul, notează persoanele care sunt eligibile pentru votare.
- După finalizarea celor trei secțiuni vei fi invitat de către Toastmaster pentru a explica publicului procedura de vot și a anunța persoanele eligibile pentru a fi votate. Vei sta în fața publicului și în timp real vei colecta voturile prin intermediul platformei online sau buletinelor de vot, oferindu-i publicului un minut pentru a vota cel mai bun vorbitor în raport cu fiecare secțiune. Ulterior, vei colecta buletinele de vot, utilizând boxa, dacă procedura de vot a avut loc fără utilizarea a unei platforme online.
- Numără voturile acumulate de către fiecare vorbitor și pregătește diploma pentru fiecare câștigător.
- La finalul ședinței vei fi invitat de către Toastmaster pentru a prezenta câștigătorii într-o manieră și a le oferi diplomele, făcând o poză cu ei.
După întâlnire:
- Returnează materialele Sergentului pe Arme sau Evaluatorului General.
Abilități pe care le îmbunătățește acest rol:
- Atenția la detalii și ascultarea activă;
- Colaborare;
- Dezvoltarea creativității în utilizarea limbajului.
Accesează link-ul de mai jos pentru a descărca ghidul: https://drive.google.com/file/d/1Jeld43Erj1f6VthqJofY21X2wohiw0DF/view

Programul de mentorat
Mentoratul este un parteneriat incheiat intre un membru experimentat Toastmasters si un membru nou, care are ca scop initierea noului coleg in cadrul clubului si are ca rezultat dezvoltarea ambilor parteneri. Citeste mai multe despre programul de mentorat.

Programele educationale
Programul educational Toastmasters este împărțit în două mari categorii: public speaking și leadership.
Pentru mai multe detalii despre aceste programe puteti studia prezentarea Powerpoint.
