Discurs 7: Research your topic

Cel de-al șaptelea proiect Toastmasters Competent Communicator se concentrează pe cercetarea și documentarea discursurilor. În special la discursurile informative este esențial ca materialul prezentat să fie bine documentat și cât mai obiectiv.

Există mai multe tipuri de materiale de suport ale unui discurs:

  • Statisticile – Cifre, numere. Oferind cifre care să susțină afirmațiile tale, le dai credibilitate. Care afirmație crezi că va avea mai mult impact: “Spitalul de copii tratează mulți copii, dar mai are nevoie de bani” sau “Spitalul de copii tratează peste 350 de copii lunar, iar calculele de buget arată că mai are nevoie de 10.000 RON lunar pentru a le acorda tratamentele de care au nevoie“?
  • Testimonialele – pot fi citate sau mărturii ale unor persoane. Dacă le folosești, specifică mereu cine le-a declarat. Cu cât persoana care le-a creat are o mai mare autoritate în domeniul ei, cu atât testimonialele sunt mai eficiente.
  • Exemplele, poveștile, întâmplările – Descrie evenimente care au legătură cu subiectul discursului tăuToastmasters. Poți include și elemente de umor, pentru a destinde publicul.
  • Materialele ajutătoare (le vei studia pe îndelete la proiectul 8 ) – prezentări Powerpoint, grafice, imagini, diverse obiecte, etc.
  • Faptele – Include fapte și specifică sursa de unde le-ai preluat pentru a face prezentarea ta cât mai obiectivă.
În proiectul 2 Toastmasters, ai învățat cum să organizezi un discurs. Acum poți folosi elementele de mai sus în discursul tău, după ce ai realizat partea de cercetare și documentare a discursului. Poți apela la mai multe surse de informații ca să găsești informațiile de care ai nevoie.

Surse de informații pentru un discurs (Toastmasters)

  1. Internetul – Cea mai ușor de utilizat sursă, internetul are avantajul că îți poate oferi o cantitate imensă de informații de la confortul casei și cu costuri minime. Sau nule. Poți construi întregul discurs Toastmasters pe baza unor informații preluate de pe internet. Îți recomand să folosești și următoarele surse.
  2. Billiotecile – Bibliotecile publice rămân o sursă foarte bună de informații. De obicei accesul este gratuit sau cu un abonament ieftin. Are avantajul că ai acces la lucrări scrise de autori cu reputație și autoritate asupra domeniului. Principalul dezavantaj – față de internet – este că partea de căutare a informațiilor este mai greoaie. Totuși, multe biblioteci publice pun la dispoziția cititorilor sisteme informatice pentru a căuta informațiile ce te interesează. O listă a multor biblioteci din România, găsești aici.
  3. Persoanele care cunosc domeniul – Vrei să afli mai multe despre miere și produse apicole? Întreabă pe cineva care este producător și vinde astfel de produse. Cumperi unul dintre produse și pui întrebări. De obicei va fi încântat să îți răspundă la întrebări, mai ales că majoritatea clienților nu par interesați de astfel de detalii.

Informațiile trebuie să fie la nivelul publicului Toastmasters

Păstrează nivelul informațiilor incluse în discurs la nivelul celor care te ascultă. Nu are rost să le vorbești 20 de minute despre nivelul energiei atomice. Se vor plictisi, oricât de fascinant ți s-ar părea ție. Adaptează-te continuu la public și la reacțiile sale și vei avea (încă :-) ) un proiect Toastmasters reușit.

Obiectivele proiectului 7 Toastmasters

  • Revezi ceea ce ai învățat la proiectele precedente. Alege subiectul discursului tău și organizează-l. Subiectul trebuie să fie unul care să necesite cercetarea sa.
  • Adună informații din mai multe surse și include elemente din ele în discursul tău.
  • Include fapte, cifre și o întâmplare/poveste.
  • Folosește 1-2 citate și specifică cine le-a spus. Ai grijă să alegi citate ale unor autorități în domeniu.
  • Foarte important: specifică-ți sursele. Este inutil să folosești o bună varietate de surse, dar să nu se știe că ai făcut-o (promovează-te). Așa că, nu uita să menționezi sursele. De ex. după ce ai povestit de un anume experiment, poți aminti că l-ai preluat din lucrarea scrisă de … La finalul discursului Toastmasters, dacă ai folosit o prezentare Powerpoint, poți proiecta un slide intitulat “Bibliografie” sau “Resurse folosite”, unde să incluzi o listă a site-urilor și cărților/revistelor din care te-ai documentat (nume autor, nume lucrare, anul apariției, adresa web, etc). Dacă nu folosești un proiector, poți specifica: “Pentru a mă documenta am folosit următoarele surse de informații …”.

Resurse suplimentare

 

Sursa