Discurs 3: Get to the point
Print Shortlink

Discurs 3: Get to the point

Al treilea proiect discurs Toastmasters folosește ceea ce ai învățat la precedentul, pentru a sintetiza mesajul transmis audienței prin obiective clar alese. La discursul 2 ai învățat să organizezi corect informația discursului. De data aceasta, la cel de-al treilea discurs Toastmasters (Speech 3, “Get to the point“), te vei concentra pe stabilirea unui obiectiv clar al speech-ului.

Obiectivele unui discurs

Un discurs poate avea două feluri de obiective: unul general și unul specific. Obiectivul general poate fi de a informa publicul, de a îl convinge, inspira, etc. Cel specific definește ce vrei să se concretizeze ca urmare a discursului tău: ce anume să facă audiența după ce a ascultat discursul.

Stabilirea obiectivelor discursului se face înaintea definirii conținutului. Știind ce vrei să realizezi printr-un discurs, îți va fi mai ușor să creezi discursul și vei fi motivat în susținerea sa.

Obiectivul general al unui discurs Toastmasters

Obiectivul general trebuie să descrie motivul pentru care ții acest discurs. Cum vrei să influențezi ascultătorii? Sunt 4 tipuri de posibile obiective generale, care definesc și tipul discursului. Un discurs poate îmbina desigur mai multe tipuri: poate fi de informare, cu elemente de divertisment și persuasive.

Pentru acest proiect este recomandabil să alegi un singur tip de obiectiv general. Chiar dacă vei folosi elemente din celelalte, rămâi concentrat pe un singur tip pentru a nu dezorienta publicul. Asta nu înseamnă că nu poți folosi elemente de divertisment într-un discurs cu scop persuasiv, doar rămâi concentrat pe tipul persuasiv drept scop final.

Discursul de informare

Acoperit parțial în proiectul 7 (Speech 7, “Research your topic“), discursul de informare dorește să informeze publicul despre un subiect pe care îl stăpânești. Scopul final este ca ascultătorii să cunoască informațiile de bază ale subiectului acoperit. De exemplu “Care sunt cele 9 aspecte de care trebuie să ții cont atunci când îți cumperi o mașină”

Discursul persuasiv

Discursul persuasiv este scopul proiectului 9 Toastmasters ( Speech 9, “Persuade with power“). Obiectivul general al discursului este ca audiența să întreprindă unele acțiuni, în urma discursului tău. Discursul meu 9 l-am susținut la Toastmasters Cluj și intitulat “Donează sânge“. I-am definit drept obiectiv general convingerea ascultătorilor că donarea de sânge este benefică pentru donatori și necesară pentru bolnavi.

Discursul inspirațional

Discursul inspirațional îl vei exersa în cadrul proiectului 10 Toastmasters  (Speech 10, “Inspire your audience“) din manualul “Competent Communicator“. Vorbitorul care prezintă un discurs inspirațional vrea să convingă audiența să aspire la un ideal înalt și să-și folosească potențialul interior.

Discursul de divertisment

Discursurile de divertisment își propun să folosească umorul pentru a destinde și amuza audiența. Poți include glume, povești, anecdote ca să dai o notă de divertisment discursului tău.

Obiectivul specific al unui discurs Toastmasters

Obiectivul specific al unui discurs Toastmasters îl vei defini după ce ai ales ce obiectiv general vrei să atingi. Obiectivul specific trebuie să îl poți formula clar într-o frază cât mai scurtă în care să știi ce vrei să realizeze publicul la finalul discursului tău. În cazul discursului meu nr. 9, obiectivul meu specific a fost ca ascultătorii să se deplaseze fizic la Centrul de Transfuzie Sanguină din Cluj și să doneze sânge cel puțin o dată. Câțiva dintre ei mi-au confirmat că vor să meargă în zilele următoare și vor dona.

Poți stabili drept obiectiv specific ca ascultătorii să știe să se comporte într-o anume situație, să cunoască X elemente importante ale unui subiect, etc. Fii specific.

Cum te asiguri că vei avea un bun discurs Toastmasters la proiectul 3?

  1.  Alege un subiect potrivit pentru discurs. Nu exagera în căutarea subiectului: trebuie să fie potrivit, nu perfect.
  2. Stabilește care va fi obiectivul general și cel specific. Este important ca ambele să fie formulate clar și în scris.
  3. Folosește ceea ce ai învățat la Proiectul 2 Toastmasters “Get to the point” pentru a îți organiza infomația discursului.
  4. Asigură-te că structura discursului (introducere, cuprins și încheiere) subliniază obiectivele. În special încheierea va ajuta ascultătorii să realizeze obiectivul tău specific.
  5. Revezi feedback-ul pe care l-ai primit la discursurile 1 și 2 și alege ce elemente observate de evaluatori vei corecta de data aceasta.
  6. Pregătește-te: repetă discursul de 3-4 ori pentru a stabili structura sa finală, de alte 3-4 ori pentru a te obișnui să îl vorbești și de alte 5-10 ori pentru a îl susține fluent și întipări în minte. Vei observa că pe măsură ce îl repeți de mai multe ori, va scădea numărul de ă-uri și vei exprima mai multă convingere în timp ce vorbești.
  7. Evită să folosești notițele în timpul discursului. Dacă ai repetat suficient, nu vei mai avea nevoie de ele.
  8. Exprimă încredere și convingere în ceea ce spui.
  9. Dacă în timp ce vorbești uiți o idee, treci imediat la următoarea. Pe măsură ce vei avea discursuri fără notițe, te vei obișnui să vorbești întregul discurs Toastmasters fără să te uiți pe hârtie.

Resurse suplimentare

 

Sursa